Piątki dobrej energii – dzień bez smartfona
W minionym tygodniu rozpoczęliśmy całoroczną akcję “Piątki dobrej energii”, w ramach
której chcemy zwrócić uwagę naszej społeczności szkolnej na tematykę zdrowia psychicznego
- jak o nie dbać, co mu służy, a co niekoniecznie? Na pierwszy ogień poszedł problem nadużywania i uzależnienia od telefonów, którego wybrane skutki zostały opisane na szkolnej gazetce na parterze. Uczniowie dowiedzą się z niej, że nadużywanie telefonu może prowadzić do różnorodnych zaburzeń zdrowia psychicznego (m.in. do problemów ze snem, trudności z koncentracją i zapamiętywaniem czy narastania lęków i poczucia osamotnienia), a także zobaczyć statystyki dotyczące tego, ile czasu poświęca przeciętny użytkownik na korzystanie z telefonu.
- Zaprosiliśmy również uczniów do wzięcia udziału w małym “eksperymencie” – dniu bez telefonu.
Poprosiliśmy ich, by w wybranym dniu wstrzymali się od używaniu swoich smartfonów, a na
przygotowanym wcześniej tekturowych “smartfonach” zapisywali, w jakim celu chcieli
lub sięgnęli po swój telefon. Akcja miała na celu uświadomienie uczniom, jak wiele czasu
przeznaczają na korzystanie z telefonów, a tym samym, ile czasu zyskują na inne aktywności,
gdy odłożą swoje telefony na bok. Niektórym uczniom udało się spędzić ten dzień całkowicie bez telefonu. Większość biorących udział w akcji korzystała z telefonu, starając się jednak to ograniczyć.
W jakim celu uczniowi sięgali po telefon?
- najczęściej w celu przejrzenia mediów społecznościowym czy oglądania różnych filmików – aplikacje TikTok, YouTube, Snapchat;
- aby skontaktować się z kolegą lub koleżanką (zwykle poprzez aplikację Messenger czy WhatsApp);
- kolejny wyróżniający się cel, w jakim sięgano po telefon, to gry;
- ponadto pojawiały się: sprawdzanie godziny oraz budzika, słuchanie muzyki, korzystanie z wyszukiwarki, sprawdzenia aplikacji dziennika szkolnego, słuchanie muzyki oraz korzystanie z telefonu w celu nauki.
Uzyskane odpowiedzi wskazują, że smartfon w obecnych czasach nie pełni wyłącznie roli telefonu, a co więcej, częściej używany jest w zupełnie innych celach. Zastępuje tradycyjny zegarek, budzik czy odtwarzacz muzyki, a także książkę, bo to właśnie po telefony sięgamy w pierwszej kolejności, gdy chcemy uzyskać jakieś informacje, sprawdzić godzinę albo posłuchać ulubionej piosenki. Przede wszystkim natomiast jest źródłem rozrywki, staje się centrum życia społecznego i głównym narzędziem zaspokajającym społeczne potrzeby. Wszechstronność smartfonów czyni je użytecznymi, jednocześnie sprawia niestety, że często dominują one codzienność zarówno dzieci, jak i dorosłych – uświadomienie tego naszym uczniom było celem
wrześniowego “dnia bez smartfona”.
W październiku kolejny Piątek Dobrej Energii!





